Roepen of reflecteren

Tsja… de titel van dit stukje geeft het al aan: www.deroeptoeter.nl spot weer eens een dilemma! Niet dat de Roeptoeter daar niet van houdt, integendeel, de Roeptoeter is dol op dilemma’s, want dilemma’s dagen uit tot reflecteren… of niet soms? Wat vind ik? Wat denk ik? Wat doe ik? Wat kies ik? Wat deel ik? Wat doet dat met mij? Goed kunnen reflecteren is een basale vaardigheid, die nog wel eens wordt onderschat. Onze teflon premier heeft er zelfs een hekel aan… nee… hij heeft er geen actieve herinnering aan, kijkt niet graag terug op het eigen handelen! En hij is niet de enige… wat is immers het nut van omkijken naar wat al geweest is en voorbij? De Roeptoeter beweert met grote stelligheid: naar vroeger kijken geeft je zicht op later! Het legt verbanden bloot en geeft richting! Probeer het maar eens! Bijvoorbeeld door je klas jou, leerkracht, een rapport te laten geven! Hoe vinden je leerlingen, dat jij het doet? Onlangs heeft een onderzoeksbureau dat ook gedaan: leerlingen beoordeelden de vakkundigheid en betrokkenheid van hun leerkrachten. Errug nuttig, hoor! Laat ze jou cijfers geven voor je vakkennis en vaardigheden en laat ze met vaak/ soms/ altijd/ nooit je pedagogische en didactische kunde in kaart brengen. Anoniem! Zin in? Kijk dan op de website naar een handig format hiervoor. (zie de link hierboven)

Enne… nu ik er zo over nadenk, beste lezers, bovenstaande titel is in feite helemaal geen dilemma, maar een STEMADVIES !!! Stop met zomaar wat te roepen, zonder dat er een beetje reflectie aan vooraf is gegaan! Luister niet dat die ZWR’s (de Zomaar Wat Roepers), bijvoorbeeld die van het Malieveld, maar blijf zelf nadenken en hou in dat stemhokkie alsjeblieft je koppie erbij. Stem met kennis van het verleden voor een rechtvaardige toekomst! DOEN!