Download hier… 

Casus: Jelger is niet dom!

Maak kennis met Jelger, een lieve slome dondersteen, die ik twee jaar bij mij in groep twee hield, met toestemming van zijn ouders, omdat we dachten, nou ja, dat hij misschien niet zo slim was… zeker niet zo slim als zijn briljante grote broer. Hoe mis kan een mens het hebben… Was het de hoogmoed van een goed opgeleide en ervaren leerkracht? Nee! Het was een kwestie van onvervalste oogklepperites…

Jelger is niet dom

Casus: Pjotr doet het zelf!

Maak kennis met Pjotr. Wat een leuke gast was dat toch! Maar, waarom zeurde en piepte er dan telkens iets in mijn hoofd? Miste ik een alarmbel? Was er thuis iets aan de hand? Hoe kwam hij bijvoorbeeld aan die rare wondjes op zijn handruggen? En waarom had hij vaak geen eten of drinken mee naar school? Tijd voor een goed gesprek!

Pjotr doet het zelf

De welgestelde vraag van de week: rivaliteit tussen siblings.

Ken je dat, beste lezer? Dat gekibbel thuis? Op de bank voor de teevee, of op de achterbank in de auto? Dat het gewoon nooit eerlijk is, omdat grote broer/ zus altijd iets wel mag en kleine kleine broer/ zus niet? Of andersom: dat die kleintjes altijd maar weer worden voorgetrokken omdat ze nog zo klein zijn en zo schattig? En dat de oudste het goede voorbeeld moet geven? Daarover gaat de welgestelde vraag van deze week:
Rivaliteit tussen onze kinderen

De welgestelde vraag van de week: sturen we ons kind versneld naar groep 3?

De Roeptoeter werd gevraagd zich eens te buigen over ‘je kind versneld naar groep 3 laten gaan’. Dus: een stukje kleutertijd over laten slaan. Waarom zou je dat nou kunnen doen? Is lang kleuteren niet een veel beter idee? Alles hangt natuurlijk af van hoe je het bekijkt en van de kleuter in kwestie. Vaak gaat het bij deze vraag om het wat slimmere jonge kind. de Roeptoeter buigt zich graag over dit dilemma. Lees je mee?

Onze jongste mag versneld naar groep 3

casus: Jurre wil niet deugen

Het is een mooie dag in de herfst. Mijn man is boodschappen wezen doen en komt met dit merkwaardige verhaal thuis: Hij loopt met de boodschappen terug naar huis, als hij wordt ingehaald door een keihard rennende jongen, een kleuter nog. Het jongetje huilt ook keihard! Nu kijkt het ventje achterom. Schreeuwt een woedende vloek en steekt zijn middelvinger op! Nou ja! Naar mijn man? Nee! Naar iemand achter hem, aan de overkant van de straat. Zijn moeder? Dat achteromkijken had hij beter niet kunnen doen… hij botst in volle vaart tegen een lantaarnpaal en valt achterover op de stoep. Mijn man helpt hem overeind, klopt hem het vuil van zijn broek en geeft hem een zakdoekje. “Snuit maar even flink”, zegt hij. Het jongetje kalmeert. Er ontsnapt hem nog één keer een bibberende snik. Het is meer een diepe zucht eigenlijk. Maar dan nadert de persoon van de overkant en neemt het baasje, opnieuw boos, de benen. “Jurre, blijf staan!” wordt er geroepen. Het is inderdaad zijn moeder. Bij mijn man aangekomen stort zij haar hart uit. Moet zij niet als de sodemieter achter haar zoontje aan? Nee, die weet de weg naar huis wel… Nee, die Jurre van haar! Die wil maar niet deugen! Slim, sluw, geslepen, onhandelbaar, dwars, koppig, eigengereid, vaak boos en ontevreden.
“Bij u werd hij meteen kalm! Wilt u niet zijn opa worden? Niet? Ik meen dit serieus! Ik zit met mijn handen in het haar! Dan adopteren we u…. alstublieft?”

Maak kennis met Jurre! Waarom wilde hij niet deugen? En volgens wie?

Jurre wil niet deugen

 

Casus Q en Q, de bijzondere tweeling.

Ontmoet een van ‘mijn’ vele tweelingen. Ik heb er elk jaar voor de klas wel één ontmoet. Of twee. Hoe zeg je dat? Zijn ze één of twee? Wie ben je? Ik ben twee!(gedicht van Jan Hanlo) Ik heb veel van ze geleerd, vooral van deze Q en Q. Lees je met me mee?

Casus

Casus: Marcel is boos!

Zit ik net rustig dictees na te kijken, komt Marcel boos de klas in stampen! Wat is er aan de hand? Maak kennis met Marcel en lees deze spannende geschiedenis, die, spoiler(!) met een sisser afliep…

Marcel is boos

Casus: maak kennis met Froukje.

Ach, die Froukje! Wat een schattig grietje! Zo speels en spontaan! Toen ze de kleuterklas binnenstapte en gezellig tegen mij begon te brabbelen, was ik meteen van haar gecharmeerd. Zo lief! Ze kletste erop los  in haar eigen taaltje en deed voortaan voor spek en bonen mee… Was dat terecht?

Froukje nwsbrf 6

De welgestelde vraag van de week is: wat is avontuurlijk onderwijs?

De welgestelde vraag van de week komt van een dierbare collega. De Roeptoeter kent haar goed! Zij vraagt de Roeptoeter haar te helpen. Zij moet voor een studiedag een pitch maken en daarbij zichzelf presenteren aan de rest van het team, door een antwoord te geven op de vraag: “Wat is voor jou avontuurlijk onderwijs?”

De Roeptoeter helpt haar maar wat graag!

Beste kleuterleerkracht: Ik heb es even na zitten denken over de term ‘avontuurlijk onderwijs’. En ik kwam uit bij:  het ontdekken van het onalledaagse in alledaagse dingen! Want daar ben jij echt een kei in!
Dat zit zo, denk ik:
het is natuurlijk allemaal een kwestie van een ander perspectief! Avontuurlijk is voor veel mensen hetzelfde als groots en meeslepend, op zoek naar een andere horizon in de verre vertes aan de einder. Maar…als je daar dan bent en je kijkt om, van verweg terug naar dichtbij, dan kan je zien, als je echt goed kijkt, wat jij dus doet, dat juist in het alledaagse het grootste avontuur zit! In het van niets iets maken!
Daarmee geef die unieke kinderen, die je als leerkracht onder handen mag nemen, kansen om zich op een passende manier te ontwikkelen. Dat is een mooie volzin!  Maar het wordt een holle frase, wanneer je niet in staat bent, om met kleine dingen een groot verschil te maken. En dat laatste is precies  wat jij volgens mij doet!!! Hoe dan?
1.Door dat kind even extra te ‘zien’. (Die knipoog, die aai over de bol, dat navragen, de zorg delen).
2.Door de toon van je stem(ming). (Je prettige humor, die grap met de banaan, lucht geven, relativeren)
3.Door elke dag op waarde te schatten (Alles eruit halen wat erin zit, alles erin stoppen wat je eruit kan halen!)
4.Door in beweging te blijven! (Fysiek en creatief denkend actief zijn en altijd op zoek naar verbetering)
Wat jij de kinderen biedt is vaak al uitdagend, speels en avontuurlijk , gestoeld op jouw creatieve veelzijdigheid, gerijpt op je levenservaring als prettig en gevoelig mens. Daar komt nog es bij, dat jij goed en intens kan luisteren en dito observeren. Ook dat wat onderhuids zit bij een ander, kan jij goed peilen. En dan zijn je plannetjes misschien klein, maar wel helemaal raak! Schot in de roos!
Nou, als dat geen pitch is….
Kan je hier iets mee? En dan zo’n lollig filmpje maken, met de poppen enzo?  Dat jij ( een pop) op een fietsje op zoek gaat naar avontuur en dat je overal rondkijkt en niks vindt en dat je thuis komt en meteen een idee hebt voor een filmpje?
Of dat je bellend met een banaan een paar van de bovenstaande volzinnen citeert?
Zet ‘m op en laat je niet opjutten!  Ik had graag bij jou in de klas gezeten, als kleuter…

Casus: Joris en de kattepult.

Maak kennis met Joris! Hij zat bij mij in groep 2 en later in groep 8 en nog es in groep 8. Huh? Jazeker! Ik zal nooit vergeten, hoe we hem, als het ware met een kattepult, even achteruit hebben getrokken opdat hij , bij het loslaten, een grote sprong voorwaarts zou kunnen maken!

Joris en de kattepult

Casus: Angela en meidenvenijn.

Maak kennis met Angela. Zij zat bij mij in groep 8 en was de directe aanleiding om met de hele groep een pilot van de methode(toen nog -in -ontwikkeling) Meidenvenijn te draaien. Wat heb ik daar veel van geleerd!

Angela nwsbrf 4

Casus: Gilbert.

Maak kennis met kleuter Gilbert. Hij leerde mij veel, o. a. dat ‘God niet de mensen had gemaakt’, maar dat dat andersom was! ‘De mensen hadden God gemaakt!’ Hoe kwam een vijfjarige aan dat idee?

GILBERT nwsbrf 1

Casus: Geraldine.

Maak kennis met Geraldine! Zij zat bij mij in de kleuterklas en later kreeg ik haar weer terug in groep 6. Wat een bijzonder meisje! En wat kon ze vervelend zijn… Hoe zat dat in elkaar? Ik hoop, dat jij van deze casus net zoveel zal opsteken als ik!

GERALDINE nwsbrf 2

Casus: Jason en de klas.

Vandaag zoom ik in op Jason. Ik begeleidde hem in de plusklas onderbouw en kreeg hem als leerling in groep 6. In de plusklas zag ik een fijne knul met goede ideeën en een lekker koppie. In groep 6 zag ik een brutale aap! Was dat echt dezelfde jongen? Wat was er gebeurd?

Jason en de klas

Telefoon/email
06 37277853
corinne@deroeptoeter.nl

Postadres
Van Dortstraat 78
2023 JP  Haarlem

KvK
78742803