Download hier… 

Casus: Marcel is boos!

Zit ik net rustig dictees na te kijken, komt Marcel boos de klas in stampen! Wat is er aan de hand? Maak kennis met Marcel en lees deze spannende geschiedenis, die, spoiler(!) met een sisser afliep…

Marcel is boos

Casus: maak kennis met Froukje.

Ach, die Froukje! Wat een schattig grietje! Zo speels en spontaan! Toen ze de kleuterklas binnenstapte en gezellig tegen mij begon te brabbelen, was ik meteen van haar gecharmeerd. Zo lief! Ze kletste erop los  in haar eigen taaltje en deed voortaan voor spek en bonen mee… Was dat terecht?

Froukje nwsbrf 6

Casus: Joris en de kattepult.

Maak kennis met Joris! Hij zat bij mij in groep 2 en later in groep 8 en nog es in groep 8. Huh? Jazeker! Ik zal nooit vergeten, hoe we hem, als het ware met een kattepult, even achteruit hebben getrokken opdat hij , bij het loslaten, een grote sprong voorwaarts zou kunnen maken!

Joris en de kattepult

Casus: Angela en meidenvenijn.

Maak kennis met Angela. Zij zat bij mij in groep 8 en was de directe aanleiding om met de hele groep een pilot van de methode(toen nog -in -ontwikkeling) Meidenvenijn te draaien. Wat heb ik daar veel van geleerd!

Angela nwsbrf 4

Casus: Gilbert.

Maak kennis met kleuter Gilbert. Hij leerde mij veel, o. a. dat ‘God niet de mensen had gemaakt’, maar dat dat andersom was! ‘De mensen hadden God gemaakt!’ Hoe kwam een vijfjarige aan dat idee?

GILBERT nwsbrf 1

Casus: Geraldine.

Maak kennis met Geraldine! Zij zat bij mij in de kleuterklas en later kreeg ik haar weer terug in groep 6. Wat een bijzonder meisje! En wat kon ze vervelend zijn… Hoe zat dat in elkaar? Ik hoop, dat jij van deze casus net zoveel zal opsteken als ik!

GERALDINE nwsbrf 2

Casus: Jason en de klas.

Vandaag zoom ik in op Jason. Ik begeleidde hem in de plusklas onderbouw en kreeg hem als leerling in groep 6. In de plusklas zag ik een fijne knul met goede ideeën en een lekker koppie. In groep 6 zag ik een brutale aap! Was dat echt dezelfde jongen? Wat was er gebeurd?

Jason en de klas

De wel gestelde vraag van de week: Hoe houd ik de boel uitdagend?

De welgestelde vraag van deze week komt van een oudgediende, een echte rot in het vak:
Hoe houd ik de boel uitdagend?

Beste Roeptoeter,
Ik ben een ervaren leerkracht en doe dit werk al bijna 35 jaar met veel plezier, nog steeds. Wat een prachtvak! Ik heb nog 3 jaar voor de boeg tot mijn pensioen en kan veel op routine afhandelen en behappen. Mijn vraag aan jou is nu: hoe houd ik de boel uitdagend? Voor mezelf? Tot het eind?
Meester K.

Beste Meester K.
Wat leuk, dat je de Roeptoeter hebt weten te vinden! Veel ouwe rotten in het vak zijn niet zo van de digiwereld, toch? Oeps, daar betrap ik mezelf op een vooroordeel! Gauw over naar de kern van je mailtje: Hoe houd je, als zwaar ervaren leerkracht, het werk voor jezelf uitdagend?
Laat ik je eerst dit zeggen: je stelt jezelf terecht die vraag en het siert je bovenmatig. Het betekent, dat je niet wil inkakken, dat je je plicht niet wilt verzaken en dat je tot je laatste arbeidszame snik een goede leerkracht wilt zijn. Top! Ik heb wel een paar tips voor jou.

De welgestelde vraag van deze week komt van een oudgediende

 

 

De wel gestelde vraag van de week: Is dit normaal?

De welgestelde vraag van de week komt deze keer van een moeder:

Beste Roeptoeter,
Ik heb een vraag: vanavond telde mijn kleuterzoon tot 140! Alle plaatjes uit het dikke Dikkie Dik boek.
Vanaf het getal 29 moest ik hem steeds een beetje helpen, maar dan alleen bij de sprong naar het volgende tiental.
(dertig, veertig etc.) Is dit normaal? Hij is in september 2020 vier jaar geworden. Is getekend, een verbaasde moeder.

Beste verbaasde moeder,

Wat leuk, dat je de Roeptoeter hebt gevonden en een vraag stelt. Het antwoord is simpel en ook niet… Voor je zoontje is het heel normaal wat hij doet, omdat hij zichzelf, haast en passant en vooral spelenderwijs, lijkt te verdiepen in de verschillende thema’s van zijn eigen alledaagse dag. In dit geval is dat: met het voorleesboek lekker tellen. Plezier hebben in de onbegrensdheid van dat spel. Plezier hebben in het behappen van het concept tellen en wat daarbij hoort: de cijfers, het rangschikken, de reeks, de betekenis. Plezier in het begrijpen wat een getal is en kan zijn! Dat belooft wat! Hou hem maar goed in de gaten en laat het spelplezier steeds vooropgaan. Hou je geest open en volg hem in zijn kielzog. Verder lezen? Open dan het PDFje!

Veel plezier enne…tel ze!

Is dit normaal

 

 

10 vuistregels voor thuisonderwijs

De Roeptoeter heeft 10 vuistregels voor het geven van thuisonderwijs. Deze tips zijn te gebruiken door leerkrachten basisonderwijs, zowel als door  ouders met kinderen van 5 t/m 12 jaar, die gedwongen door Corona of andere redenen de kinderen thuis moeten lesgeven.

Zijn er vragen? Neem dan contact met mij op!

Veel succes! Blijf gezond! Hou vol!

Thuisonderwijs organiseren

De wel gestelde vraag van de week: Moet je altijd doen wat je ouders zeggen?

Beste Roeptoeter,

Mijn naam is Tobin en ik ben bijna 12 jaar. Messchien ken je mij nog van school? Ik zat bij jou in de klueterklas. Ik heb een kleine en een grote broer. We maken thuis best veel ruzie. Mijn ouders zeggen , dat dat erbij hoort en dat we het zelf moeten uitzoeken. De broer die het hardste schreeuwdt of het eerste huilt krijgt dan altijd zijn zin. Ik heb een vraag: moet je altijd doen wat je ouders zeggen? Groet Tobin

Beste Tobin,
ja, ik weet nog wel wie jij bent! Ik weet bijvoorbeeld nog, dat ik van jou een keer een cadeautje kreeg, dat je helemaal dichtgeplakt had met plakband! Je had er een heel rolletje voor gebruikt. Je protesteerde op die manier tegen mijn ‘regel’, dat je bij mij in de klas altijd lijm moest gebruiken bij het knutselen…Wat leuk, dat je de Roeptoeter gevonden hebt en dat je een vraag stelt. Het antwoord zal best lang zijn en ik hoop, dat je er wat aan hebt. Laat je het weten, als het geholpen heeft?

Daar gaattie:

Moet je altijd doen wat je ouders zeggen

 

De welgestelde vraag van de week: is mijn kleinkind hoogbegaafd?

Beste Roeptoeter,

Ik ben een trotse alleenstaande Grootmoeder van 5 kleinkinderen. Over 1 van hen heb ik een vraag: Dit kleinkind lijkt mij erg slim en voorlijk op de andere 4. (geheugen, woordkeus, tekeningen) Hoe kan ik als leek zien of dit kleinkind misschien hoogbegaafd is? Mijn dochter, de moeder van onze 4 jarige XXXX, ziet dit heel anders…

Antwoord:
Beste Grootmoeder,
Wat leuk, dat je de Roeptoeter hebt weten te vinden. Ik voel mij vereerd door je vraag! Ik ga meteen eerlijk zijn: ik kan je geen advies geven over deze situatie. Ik beschik niet over genoeg informatie in deze specifieke kwestie! Ik ken je kleinzoon niet! En, zeg ik plagerig, denken wij grootouders niet allemaal dat onze kleinkinderen bijzonder zijn? En zijn ze dat niet ook? En dat moeders en dochters de dingen van het leven vaak anders zien….tsja…. daar kan je beter een ander medium over raadplegen!
Ik kan je wel wat ‘kijktips’ geven! Wat zie je bij het kleinkind en wat zou dat kunnen zeggen over zijn eventuele voorsprong in zijn ontwikkeling? Je ziet het: ik ben voorzichtig! Ik raad je aan dat zelf ook te zijn! Don’t jump to conclusions…. Laat dat over aan de deskundigen….En het wordt een heel verhaal! Zet je schrap…

is mijn kleinkind hoogbegaafd 1

10 vuistregels: wat te doen met boze ouders?

Daar hebben we in het onderwijs allemaal mee te maken af en toe en het kan er behoorlijk inhakken: die boze ouder op de mail of in je klas. De Roeptoeter geeft je vandaag 10 vuistregels om beter om te kunnen gaan met ouders die lijden aan een vorm van dwarsliggerites.

Ik hoop dat je er wat aan hebt? Meer vuisten nodig? Neem dan contact met mij op of stuur mij een mail.

Kijk ook naar het bijbehorende filmpje op Youtube!

Wat te doen met boze ouders

10 vuistregels voor een filosofisch gesprek

Zoals beloofd zijn hier de 10 vuistregels voor het voeren van een filosofisch gesprek. Er staan ook wat speltips bij en natuurlijk verwijs ik naar mijn 3 grootste inspiratiebronnen: het materiaal van Berrie Heesen, van Fred Houzager en van Toon Tellegen. Kijk ook op Youtube!

Voorbeelden van een gesprek vind je elders op de website. (Krokodil en het Meesterwerk) (Is er dan niemand boos?)

gespreksregels fmk

De wel gestelde vraag van de week: pesters in de klas!

Op Youtube beantwoorden mijn confraters en confraterinnen  steeds niet de niet -gestelde -vraag -van -de -week. Hier is een geheel nieuwe rubriek uit voortgekomen: de wel -gestelde -vraag -van -de -week! En deze week is het een vraag over pesters in de klas. Daar geef ik graag een antwoord op! Klik voor de vraag en het antwoord op de link!

Heb jij ook een vraag voor mij waar je (wel ) antwoord op zoekt? Neem dan contact met mij op!

pesters in de klas

10 vuistregels voor het incident gesprek

Beste opvoeders/verzorgers/leerkrachten van kinderen tot en met 12 jaar.

Er is ruzie in de klas/ vriendengroep/ het gezin. Het voetballen in de pauze ging ‘niet eerlijk’ . Iemand voelt zich buitengesloten. Er is een aanval van cyber-meidenvenijn niet helemaal handig gepareerd. Wat doe je dan? Hoe breng je de rust weer terug in de tent? De Roeptoeter heeft daar 10 vuistregels voor. Zie de bijgeleverde PDF link en het filmpje op Youtube.

Veel succes en bedenk: ruzies en conflicten horen bij het leven, maar het is niet normaal om veel of vaak ruzie te hebben of betrokken te zijn bij een conflict!!!

10 vuistregels voor het leiden van een incident gesprek

10 Vuistregels voor een ronkend startpraatje!

Beste basisschooldirecteur/ leerkracht/ bouwco/ teamleider (m/v),

wat goed dat je bent ingeschakeld bij de Roeptoeter vandaag!
Want speciaal voor jou staat er in de startblokken: Hoe hou ik een ronkend startpraatje voor mijn team?
De Roeptoeter heeft daar 10 vuistregels voor die jou kunnen helpen bij het maken en houden  van zo’n  inspirerend praatje bij de start van het schooljaar of het kalenderjaar. Succes!

vuistregels startpraatje

Groepsdruk

Beste opvoeders, we hebben allemaal wel eens te maken met groepsdruk. Het is best handig om je daar dus af en toe iets over af te vragen. Ik hoop dat mijn spreekbeurt je daar vandaag bij kan helpen. Klik op de bijgevoegde link. Succes!

Een spreekbeurt over groepsdruk (PDF)

 

Telefoon/email
06 37277853
corinne@deroeptoeter.nl

Postadres
Van Dortstraat 78
2023 JP  Haarlem

KvK
78742803