De welgestelde vraag van de week komt van een dierbare collega. De Roeptoeter kent haar goed! Zij vraagt de Roeptoeter haar te helpen. Zij moet voor een studiedag een pitch maken en daarbij zichzelf presenteren aan de rest van het team, door een antwoord te geven op de vraag: “Wat is voor jou avontuurlijk onderwijs?”
De Roeptoeter helpt haar maar wat graag!
Beste kleuterleerkracht: Ik heb es even na zitten denken over de term ‘avontuurlijk onderwijs’. En ik kwam uit bij: het ontdekken van het onalledaagse in alledaagse dingen! Want daar ben jij echt een kei in!
Dat zit zo, denk ik:
het is natuurlijk allemaal een kwestie van een ander perspectief! Avontuurlijk is voor veel mensen hetzelfde als groots en meeslepend, op zoek naar een andere horizon in de verre vertes aan de einder. Maar…als je daar dan bent en je kijkt om, van verweg terug naar dichtbij, dan kan je zien, als je echt goed kijkt, wat jij dus doet, dat juist in het alledaagse het grootste avontuur zit! In het van niets iets maken!
Daarmee geef die unieke kinderen, die je als leerkracht onder handen mag nemen, kansen om zich op een passende manier te ontwikkelen. Dat is een mooie volzin! Maar het wordt een holle frase, wanneer je niet in staat bent, om met kleine dingen een groot verschil te maken. En dat laatste is precies wat jij volgens mij doet!!! Hoe dan?
1.Door dat kind even extra te ‘zien’. (Die knipoog, die aai over de bol, dat navragen, de zorg delen).
2.Door de toon van je stem(ming). (Je prettige humor, die grap met de banaan, lucht geven, relativeren)
3.Door elke dag op waarde te schatten (Alles eruit halen wat erin zit, alles erin stoppen wat je eruit kan halen!)
4.Door in beweging te blijven! (Fysiek en creatief denkend actief zijn en altijd op zoek naar verbetering)
Wat jij de kinderen biedt is vaak al uitdagend, speels en avontuurlijk , gestoeld op jouw creatieve veelzijdigheid, gerijpt op je levenservaring als prettig en gevoelig mens. Daar komt nog es bij, dat jij goed en intens kan luisteren en dito observeren. Ook dat wat onderhuids zit bij een ander, kan jij goed peilen. En dan zijn je plannetjes misschien klein, maar wel helemaal raak! Schot in de roos!
Nou, als dat geen pitch is….
Kan je hier iets mee? En dan zo’n lollig filmpje maken, met de poppen enzo? Dat jij ( een pop) op een fietsje op zoek gaat naar avontuur en dat je overal rondkijkt en niks vindt en dat je thuis komt en meteen een idee hebt voor een filmpje?
Of dat je bellend met een banaan een paar van de bovenstaande volzinnen citeert?
Zet ‘m op en laat je niet opjutten! Ik had graag bij jou in de klas gezeten, als kleuter…