Filosoferen sucks

Eerst viel mijn oog op haar nagels. Had deze piepjonge vrouw een enge ziekte? Haar nagels waren Heel Erg Huidkleurig, Transparant, Extreem Lang, Glimmend en Bobbelig. Ze bediende er evengoed met groot gemak haar mobieltje mee en pakte zonder problemen iets uit haar strakke jeans achterzak… Bij nader inzien waren de nagelbobbels mensfiguurtjes! Plaknagels! Nail-art! Ah… bijzonder! Niet zo staren, Roeptoeter. Kijk anders zelf even op je telefoon. Dan weet je hoe laat de trein aankomt en of je je aansluiting zult halen…
“Hey baby, long time no speak… hoe gaatut?…Nieieiet… Ben ik blij dat ik daar niet bij zit….Nee, schat… ik heb sinds de ontgroening weetjeniet elke dag alleen maar gezopen… nu moet ik echt thuis even bijkomen… en studeren… volgende week de eerste tentamens… shit shit shit en die moet ik goed doen …anders mag ik rightaway stoppen, weetjeniet…. Zat je nu bij filosoferen… das zoooo dom… echt fakking vaag… filosferen sucks… and I mean it really sucks… No way dat ik daaraan mee ga doen…. Ik weet alles toch beter dan hun… Vet ziek dat je daarbij moet zitten…. Is het een verplicht vak?… Fak!!!”
Roeptoeters gespitste oortjes werden steeds warmer, filosofie-fan die ik ben.
“Wat was het thema?… Grenzen aangeven?… Groepsdruk?… Dat je iets doet om erbij te horen… I see… Heb je ze dát verteld? Jij bent echt crazy… Dat ga je toch niet…. Ik ga toch ook niet zeggen dat het bij mij was gebeurd toen ik 14 was… ja… met Michael… weetjeniet… die was 19 ofzo…. Straks denken die fakkers nog… dat ga ik hier niet zeggen… no way, baby… ik zit tussen allemaal bejaarden hier… allemaal pedo’s die irritant meeluisteren…”
Tsja, dat vergeet ik wel eens, dat niet iedereen het met de Roeptoeter eens is over de zin van het bestaan en het te volgen pad naar de volwassenheid! Wie zijn we en waarom zijn we hier? Doet wat we doen ertoe? En volgens wie dan wel? Waar gaan we heen? Hebben we een keuze? Wie of wat maakt uit wie of wat ik worden kan? Waar haken we bij aan? Wat doen de jonge mensen met alles wat ze wordt aangeboden? Wat vervliegt? Wat beklijft? Wat vormt? Wat misvormt? Van wie leren ze het meest? En hoe weten en meten we dat?  Wat zien zij  wanneer zij om zich heen kijken? En, de hamvraag: is het erg dat niet alles voor iedereen hetzelfde zal verlopen?
Het meisje draaide zich om om op te staan. Zij keek mij strak aan. Ik waagde het erop en gaf haar een knipoog. Ze siste naar me en stapt op hoge benen de trein uit. Wat zou ze studeren? In ieder geval geen filosofie!

Extra lestip van www.deroeptoeter.nl : een lesje filosoferen met kinderen naar aanleiding van een verhaal van Toon Tellegen uit de bundel:
Heden niet jarig. Tsjek ook bij ‘juf Corinne leest voor’ het bijbehorende filmpje op Youtube!