Pisa paniek twee punt nul,
Offe… is het eigenlijk paniek 25 punt duizend op de schaal van Pisa? Hmmm… in ieder geval zijn het geen beste berichten, waarbij www.deroeptoeter.nl natuurlijk doelt op het immer drastischer dalend leesniveau van de Nederlandse jongelui. Vertiktokkisering, teveel digitale prikkels, afvlakkend onderwijs, verschralende leerkrachten, het juk van steeds mondiger wordende verwennelingen en hun ouders, de vloek, die ‘administratie’ heet, te machtige schoolbesturen, die liever investeren in een nieuwe professioneel ogende huisstijl dan in de professionalisering van hun schoolteams… de ‘ík- hoef- dit- niet- te- weten/leren/lezen-, ik- google- het- wel- als- ik- het- nodig- heb’ mentaliteit… die schat van de ChatGPT… wie of wat gaan we aanwijzen als zondebok/geit/lam?
De Roeptoeter denkt, dat het vooral ligt aan het stelselmatig wegbezuinigen van de passie voor taal! Die docent geschiedenis(m/v/o), met vlammende betogen, waar je ademloos naar luisterde en in wiens/ wier lessen je zelf aantekeningen leerde maken, om de kern te vatten! Dat voorgelezen worden door je juf of meester, ook in de bovenbouw, met een goed gesprek erachteraan, waarin je je verwondering leerde verwoorden! Dat wekelijkse opstel, waar gewoon op school tijd voor was, voor de leerling om het te schrijven, voor de leerkracht om het (voor)te lezen! Dat ‘gedicht van de week’ op het hoekje van het schoolbord! Die gezamenlijke weekopening/ sluiting met een meeslepend verhaal, een mooi lied, een actuele tekst, een portie pret met poëzie! Geen tijd meer voor, geen beleid meer voor, geen middelen meer voor! Weggezet als linkse hobby? De lat steeds lager gelegd, op basis van de idée fixe, dat je alleen zo gelijke kansen biedt? Lage verwachtingen geven lagere resultaten, hoor! Pas op! Het onderwijs opgeleukt en versnipperd, op basis van de aanname, dat je de leerling dan langer gemotiveerd zou houden? Alles leuk en lollig en snel en oppervlakkig en gehaast? Pas op! Samen vormt dat het nieuwe saai. Je kan niet blijven pieken… Nee, de Roeptoeter zucht ervan en hoopt erop, dat er vanuit de Leerkrachten Aller Landen een sterke roep om de teruggave van hun autonomie zal opklinken. Geef ze de tijd, de ruimte, de rust en het respect, dat ze verdienen. LAAT ZE LESGEVEN MET PASSIE EN PLEZIER! LAAT ZE DOEN, WAAR ZE GOED IN ZIJN! LAAT ZE VOORDOEN, DAT TAAL ALLES IS, namelijk: DE KERNKRACHT EN PRACHT VAN COMMUNICATIE, KENNIS EN KUNDE. De liefde voor gesproken, gezongen én geschreven taal! Daar draait het om! Aan de slag!