Download hier… 

Casus: Marcel is boos!

Zit ik net rustig dictees na te kijken, komt Marcel boos de klas in stampen! Wat is er aan de hand? Maak kennis met Marcel en lees deze spannende geschiedenis, die, spoiler(!) met een sisser afliep…

Marcel is boos

Casus: maak kennis met Froukje.

Ach, die Froukje! Wat een schattig grietje! Zo speels en spontaan! Toen ze de kleuterklas binnenstapte en gezellig tegen mij begon te brabbelen, was ik meteen van haar gecharmeerd. Zo lief! Ze kletste erop los  in haar eigen taaltje en deed voortaan voor spek en bonen mee… Was dat terecht?

Froukje nwsbrf 6

De welgestelde vraag van de week is: wat is avontuurlijk onderwijs?

De welgestelde vraag van de week komt van een dierbare collega. De Roeptoeter kent haar goed! Zij vraagt de Roeptoeter haar te helpen. Zij moet voor een studiedag een pitch maken en daarbij zichzelf presenteren aan de rest van het team, door een antwoord te geven op de vraag: “Wat is voor jou avontuurlijk onderwijs?”

De Roeptoeter helpt haar maar wat graag!

Beste kleuterleerkracht: Ik heb es even na zitten denken over de term ‘avontuurlijk onderwijs’. En ik kwam uit bij:  het ontdekken van het onalledaagse in alledaagse dingen! Want daar ben jij echt een kei in!
Dat zit zo, denk ik:
het is natuurlijk allemaal een kwestie van een ander perspectief! Avontuurlijk is voor veel mensen hetzelfde als groots en meeslepend, op zoek naar een andere horizon in de verre vertes aan de einder. Maar…als je daar dan bent en je kijkt om, van verweg terug naar dichtbij, dan kan je zien, als je echt goed kijkt, wat jij dus doet, dat juist in het alledaagse het grootste avontuur zit! In het van niets iets maken!
Daarmee geef die unieke kinderen, die je als leerkracht onder handen mag nemen, kansen om zich op een passende manier te ontwikkelen. Dat is een mooie volzin!  Maar het wordt een holle frase, wanneer je niet in staat bent, om met kleine dingen een groot verschil te maken. En dat laatste is precies  wat jij volgens mij doet!!! Hoe dan?
1.Door dat kind even extra te ‘zien’. (Die knipoog, die aai over de bol, dat navragen, de zorg delen).
2.Door de toon van je stem(ming). (Je prettige humor, die grap met de banaan, lucht geven, relativeren)
3.Door elke dag op waarde te schatten (Alles eruit halen wat erin zit, alles erin stoppen wat je eruit kan halen!)
4.Door in beweging te blijven! (Fysiek en creatief denkend actief zijn en altijd op zoek naar verbetering)
Wat jij de kinderen biedt is vaak al uitdagend, speels en avontuurlijk , gestoeld op jouw creatieve veelzijdigheid, gerijpt op je levenservaring als prettig en gevoelig mens. Daar komt nog es bij, dat jij goed en intens kan luisteren en dito observeren. Ook dat wat onderhuids zit bij een ander, kan jij goed peilen. En dan zijn je plannetjes misschien klein, maar wel helemaal raak! Schot in de roos!
Nou, als dat geen pitch is….
Kan je hier iets mee? En dan zo’n lollig filmpje maken, met de poppen enzo?  Dat jij ( een pop) op een fietsje op zoek gaat naar avontuur en dat je overal rondkijkt en niks vindt en dat je thuis komt en meteen een idee hebt voor een filmpje?
Of dat je bellend met een banaan een paar van de bovenstaande volzinnen citeert?
Zet ‘m op en laat je niet opjutten!  Ik had graag bij jou in de klas gezeten, als kleuter…

Casus: Joris en de kattepult.

Maak kennis met Joris! Hij zat bij mij in groep 2 en later in groep 8 en nog es in groep 8. Huh? Jazeker! Ik zal nooit vergeten, hoe we hem, als het ware met een kattepult, even achteruit hebben getrokken opdat hij , bij het loslaten, een grote sprong voorwaarts zou kunnen maken!

Joris en de kattepult

Casus: Angela en meidenvenijn.

Maak kennis met Angela. Zij zat bij mij in groep 8 en was de directe aanleiding om met de hele groep een pilot van de methode(toen nog -in -ontwikkeling) Meidenvenijn te draaien. Wat heb ik daar veel van geleerd!

Angela nwsbrf 4

Casus: Gilbert.

Maak kennis met kleuter Gilbert. Hij leerde mij veel, o. a. dat ‘God niet de mensen had gemaakt’, maar dat dat andersom was! ‘De mensen hadden God gemaakt!’ Hoe kwam een vijfjarige aan dat idee?

GILBERT nwsbrf 1

Casus: Geraldine.

Maak kennis met Geraldine! Zij zat bij mij in de kleuterklas en later kreeg ik haar weer terug in groep 6. Wat een bijzonder meisje! En wat kon ze vervelend zijn… Hoe zat dat in elkaar? Ik hoop, dat jij van deze casus net zoveel zal opsteken als ik!

GERALDINE nwsbrf 2

Casus: Jason en de klas.

Vandaag zoom ik in op Jason. Ik begeleidde hem in de plusklas onderbouw en kreeg hem als leerling in groep 6. In de plusklas zag ik een fijne knul met goede ideeën en een lekker koppie. In groep 6 zag ik een brutale aap! Was dat echt dezelfde jongen? Wat was er gebeurd?

Jason en de klas

De welgestelde vraag van de week: Hoe maak je zelf een voorstelling, beste Roeptoeter?

De welgestelde vraag van de week komt van een ex-collega Esther uit Badhoevedorp.

Beste Roeptoeter, vraagt ze, hoe maak ik zelf een voorstelling met mijn groep 8? Heb jij daar tips en ideeën over? Jazeker Esther, wat leuk dat je dat vraagt! Ik heb er ook al 10 vuistregels voor opgesteld en hieronder ga ik iets meer achtergrond geven over dat 10 stappenplan. Lees je mee? Waag je de sprong?

Heb je meer advies nodig, dan hoor ik het graag!

De welgestelde vraag van deze week komt van een ex

De wel gestelde vraag van de week: Hoe houd ik de boel uitdagend?

De welgestelde vraag van deze week komt van een oudgediende, een echte rot in het vak:
Hoe houd ik de boel uitdagend?

Beste Roeptoeter,
Ik ben een ervaren leerkracht en doe dit werk al bijna 35 jaar met veel plezier, nog steeds. Wat een prachtvak! Ik heb nog 3 jaar voor de boeg tot mijn pensioen en kan veel op routine afhandelen en behappen. Mijn vraag aan jou is nu: hoe houd ik de boel uitdagend? Voor mezelf? Tot het eind?
Meester K.

Beste Meester K.
Wat leuk, dat je de Roeptoeter hebt weten te vinden! Veel ouwe rotten in het vak zijn niet zo van de digiwereld, toch? Oeps, daar betrap ik mezelf op een vooroordeel! Gauw over naar de kern van je mailtje: Hoe houd je, als zwaar ervaren leerkracht, het werk voor jezelf uitdagend?
Laat ik je eerst dit zeggen: je stelt jezelf terecht die vraag en het siert je bovenmatig. Het betekent, dat je niet wil inkakken, dat je je plicht niet wilt verzaken en dat je tot je laatste arbeidszame snik een goede leerkracht wilt zijn. Top! Ik heb wel een paar tips voor jou.

De welgestelde vraag van deze week komt van een oudgediende

 

 

De wel gestelde vraag van de week: Is dit normaal?

De welgestelde vraag van de week komt deze keer van een moeder:

Beste Roeptoeter,
Ik heb een vraag: vanavond telde mijn kleuterzoon tot 140! Alle plaatjes uit het dikke Dikkie Dik boek.
Vanaf het getal 29 moest ik hem steeds een beetje helpen, maar dan alleen bij de sprong naar het volgende tiental.
(dertig, veertig etc.) Is dit normaal? Hij is in september 2020 vier jaar geworden. Is getekend, een verbaasde moeder.

Beste verbaasde moeder,

Wat leuk, dat je de Roeptoeter hebt gevonden en een vraag stelt. Het antwoord is simpel en ook niet… Voor je zoontje is het heel normaal wat hij doet, omdat hij zichzelf, haast en passant en vooral spelenderwijs, lijkt te verdiepen in de verschillende thema’s van zijn eigen alledaagse dag. In dit geval is dat: met het voorleesboek lekker tellen. Plezier hebben in de onbegrensdheid van dat spel. Plezier hebben in het behappen van het concept tellen en wat daarbij hoort: de cijfers, het rangschikken, de reeks, de betekenis. Plezier in het begrijpen wat een getal is en kan zijn! Dat belooft wat! Hou hem maar goed in de gaten en laat het spelplezier steeds vooropgaan. Hou je geest open en volg hem in zijn kielzog. Verder lezen? Open dan het PDFje!

Veel plezier enne…tel ze!

Is dit normaal

 

 

De wel gestelde vraag van de week: Moet je altijd doen wat je ouders zeggen?

Beste Roeptoeter,

Mijn naam is Tobin en ik ben bijna 12 jaar. Messchien ken je mij nog van school? Ik zat bij jou in de klueterklas. Ik heb een kleine en een grote broer. We maken thuis best veel ruzie. Mijn ouders zeggen , dat dat erbij hoort en dat we het zelf moeten uitzoeken. De broer die het hardste schreeuwdt of het eerste huilt krijgt dan altijd zijn zin. Ik heb een vraag: moet je altijd doen wat je ouders zeggen? Groet Tobin

Beste Tobin,
ja, ik weet nog wel wie jij bent! Ik weet bijvoorbeeld nog, dat ik van jou een keer een cadeautje kreeg, dat je helemaal dichtgeplakt had met plakband! Je had er een heel rolletje voor gebruikt. Je protesteerde op die manier tegen mijn ‘regel’, dat je bij mij in de klas altijd lijm moest gebruiken bij het knutselen…Wat leuk, dat je de Roeptoeter gevonden hebt en dat je een vraag stelt. Het antwoord zal best lang zijn en ik hoop, dat je er wat aan hebt. Laat je het weten, als het geholpen heeft?

Daar gaattie:

Moet je altijd doen wat je ouders zeggen

 

De welgestelde vraag van de week: is mijn kleinkind hoogbegaafd?

Beste Roeptoeter,

Ik ben een trotse alleenstaande Grootmoeder van 5 kleinkinderen. Over 1 van hen heb ik een vraag: Dit kleinkind lijkt mij erg slim en voorlijk op de andere 4. (geheugen, woordkeus, tekeningen) Hoe kan ik als leek zien of dit kleinkind misschien hoogbegaafd is? Mijn dochter, de moeder van onze 4 jarige XXXX, ziet dit heel anders…

Antwoord:
Beste Grootmoeder,
Wat leuk, dat je de Roeptoeter hebt weten te vinden. Ik voel mij vereerd door je vraag! Ik ga meteen eerlijk zijn: ik kan je geen advies geven over deze situatie. Ik beschik niet over genoeg informatie in deze specifieke kwestie! Ik ken je kleinzoon niet! En, zeg ik plagerig, denken wij grootouders niet allemaal dat onze kleinkinderen bijzonder zijn? En zijn ze dat niet ook? En dat moeders en dochters de dingen van het leven vaak anders zien….tsja…. daar kan je beter een ander medium over raadplegen!
Ik kan je wel wat ‘kijktips’ geven! Wat zie je bij het kleinkind en wat zou dat kunnen zeggen over zijn eventuele voorsprong in zijn ontwikkeling? Je ziet het: ik ben voorzichtig! Ik raad je aan dat zelf ook te zijn! Don’t jump to conclusions…. Laat dat over aan de deskundigen….En het wordt een heel verhaal! Zet je schrap…

is mijn kleinkind hoogbegaafd 1

De wel gestelde vraag van de week: pesters in de klas!

Op Youtube beantwoorden mijn confraters en confraterinnen  steeds niet de niet -gestelde -vraag -van -de -week. Hier is een geheel nieuwe rubriek uit voortgekomen: de wel -gestelde -vraag -van -de -week! En deze week is het een vraag over pesters in de klas. Daar geef ik graag een antwoord op! Klik voor de vraag en het antwoord op de link!

Heb jij ook een vraag voor mij waar je (wel ) antwoord op zoekt? Neem dan contact met mij op!

pesters in de klas

Telefoon/email
06 37277853
corinne@deroeptoeter.nl

Postadres
Van Dortstraat 78
2023 JP  Haarlem

KvK
78742803