Moet het weer anders!

Ach jeeee… we hebben een kersverse minister van onderwijs en die heeft er zin in! Dat is fijn! Nieuwe energie is altijd goed. Een frisse wind, waarom ook niet? Ruik je de ‘maar’ al aankomen? Heel goed, beste lezer, want er is een ‘maar’… Zo’n nieuwe bewindsman wil graag strak beginnen en meteen een verpletterende indruk maken. Dus: moet het weer anders! Het onderwijs moet op de schop, nee, het onderwijs krijgt een schop! Er wordt gewapperd met het jongste onderzoek naar de prestaties van onze kinderen. Die dalen al jaren. En omdat er nog altijd te streng wordt uitgegaan van het ‘meten=weten’ , wordt er aan metingen/ citoscores/ toetsresultaten veel teveel waarde gehecht. Ook door de kersverse man op onderwijs. In het gortdroge meten, met een op een gemiddeld, wit kind geijkt meetinstrument, wordt niet gekeken naar het waarom en hoe van de resultaten. Meten= maar een deel weten: alleen het meetbare wordt zichtbaar. Dat wat er onder ligt blijft te vaak verborgen. Probeer door de rapportages heen de leerling nog maar eens echt te zien!
De schop van de minister wordt het hardst gevoeld op de werkvloer: door de leerkrachten. Dat is niet eerlijk. De klassen zijn te groot, de wet op het Passend Onderwijs is gewoon een botte bezuiniging, er zijn meer kinderen met gedrags- en leerproblemen in de klas, ouders hebben (te) hoge verwachtingen en een steeds luidere en dwingende stem gekregen, er zijn in de loop der jaren allerlei vakken bijgekomen, terwijl de good old lessen biologie en aardrijkskunde zijn vervallen. Methodes zijn verwarrend, want lekker gevarieerd, opgeleukt, schriften zijn vervangen door domme invuloefeningen in werkboeken en de makkelijk na te kijken meerkeuze-ellende van de digitale lesmiddelen. Welke leerkracht is daar tegen bestand?
Misschien de leerkracht die terug durft te schoppen? Die zich niet te volgzaam opstelt? Die vecht voor het behoud van zijn/ haar autonomie? En die eisen durft te stellen aan de direct leidinggevenden, de schoolbesturen, de onderwijsraad, de minister in plaats van andersom: afhankelijk te zijn van de immer veranderende eisen die aan hem/ haar gesteld worden? Tsja, Roeptoeter, zo komt jij toch ook uit bij de leerkracht… hmmm… want je roept op tot daden van burgerlijke ongehoorzaamheid!!! Jij geeft ze hier toch ook een schop onder de kont? Nee!
De Roeptoeter roept: Schop de meeste toetsen eruit! Schop de onzinvakken eruit! Geef ouders het opvoeden terug! Stop met die invuloefeningen! Weg met het werkblad! Eis kleinere klassen! Denk andersom! Moet het weer anders? Ja dus!